לקוחות יקרים,
חודש יולי הסתיים עם עליות חדות וקופות הגמל הכלליות יצרו תשואה של מעל 2% . זה החודש הראשון מזה זמן רב של נחת רוח של המשקיעים והוא מגיע מיד אחרי משבר הבריקס בבריטניה . מה שמעיד כי הירידות שחווינו בתקופה האחרונה הנה תוצאה של פחד וחוסר ודאות ולא בגלל נתוני מקרו כלכלה .
העידן החדש של זמינות המידע וקבלת החלטות בשניות, לפעמים מבלי לנתח את הדברים לעומק, מקשה על משקיעים רבים להתמיד באסטרטגיית ההשקעה שלהם לאורך זמן. מה שגורם לתנודתיות הרבה שאנו רואים בשווקים וכיצד אפשר להתמודד איתם מבלי לבצע פעולות השקעה פזיזות?
אנו חיים כיום בעידן חדש. המין האנושי עבר שינויים רבים במהלך ההיסטוריה. מתקופת האבן, החקלאות, הדפוס, התעשייה והשירותים עתה אנו בעידן הידע והמידע. אם אני יכול לאפיין את התקופה הנוכחית, הרי שאנו נמצאים בנקודת החיכוך במעבר בין עידן השירותים לעידן הידע והמידע – שכולל אבטלה חיכוכית ועיור, בין היתר כדאי להזכיר שאנחנו עדיין מתבוננים ומנסים ללמוד תהליכים מהעבר להווה ולעתיד. כפי שקורה היום, התהליכים נעשים יותר מהירים ולעיתים גם יותר חדים. וכשזה מתייחס לשוק ההון, האמירה המפורסמת שנוהגים לחזור עליה, לפיה מה שיורד ישוב לעלות, אינה בהכרח מדויקת ולכן גם לחלק מהגרפים ההיסטוריים אין עוד תקפות מדעית ויעידו על כך אותן מניות שירדו בחדות בשנת 2008, ולא חזרו לשווי שלהן עד עצם היום הזה. מנגד, מה שלא השתנה זו התנהגות המשקיעים, שעדיין נעה בין תאווה, לפחד, הגורמים לבורסה לעלות ולרדת בחדות.
מה קורה עתה בשווקים?
אנו חיים מזה זמן רב בעולם עם ריביות אפסיות, רמות חוב גבוהות של חלק מהפרטיים, חברות וממשלות. לקוחות רבים מחפשים תשואות, אך בריביות ששוררות עתה בשווקים המשימה קשה אלא אם לוקחים סיכון וגם אז אין ערובה להצלחה. בעת האחרונה התפתחו מספר גורמים היוצרים אי וודאות בשווקים: תוחלת החיים עלתה, מה שהוביל לתובנה אצל רבים ובפרט אנשים העומדים בפני היציאה לפנסיה כי על מנת שיוכלו לשמר את רמת החיים עליהם להמשיך לחסוך. לדוגמא, מר סמית שהוא הבן דוד של הגב' כהן מחדרה החליט מהשנה שהוא מסתפק רק ב- 2 חולצות של גאפ במקום 3. מאחר והוא מאוד אוהב את גאפ הוא רוכש במחיר החולצה שחסך את המניות של גאפ. כתוצאה מכך המניה עלתה אך לעומת זאת הרווח ירד, כך שכיום רמת המכפילים עלתה ללא הצדקה.
לכן חלק מהירידות שחווינו הן בעצם התאמת המכפילים. אנו עדים גם "למלחמת עולם" בתחום האנרגיה – דבר שהביא חלק ממדינות הנפט כמו סעודיה ומדינות המפרץ למכור מתוך החסכונות הלאומיים שלהם מניות ואגרות חוב בשווקים.
המגמה החיובית הגיעה בעיקר משוק המניות בארץ ובחו"ל ומגמה זו נמשכת גם אל תוך אוגוסט .
האם זה היפוך מגמה ? עדיין מוקדם לקבוע ויש לזכור כי בנובמבר הקרוב יהיו בחירות בארה"ב וכן תעלה שוב שאלת העלאת הריבית כן או לא .
הריבית אצלנו נשארה על כנה ונראה כי תישאר נמוכה עוד הרבה זמן עוד גורם חשוב הנו האינפלציה או הדפלציה אם תרצו .. מה שגורם לכסף של כולנו להיות שווה הרבה יותר וגורם השחיקה לא קיים.
מה קורה עתה בשווקים?
שינויים בעולם הפנסיה:
החודש בעידודו של האוצר וביוזמתו נפתחו שתי קרנות פנסיה "ברירת מחדל " אשר מי שזכה במכרז הם הגופים : מיטב דש , והלמן אלדובי . מה שמאפיין את הקרנות הנ"ל הנם דמי הניהול האפסיים שהם גובים מצטרפים חדשים … כל מי שנמצא בדור ג פנסיה מבטחים אולי שווה לבדוק .
גם השנה עמיתי קרנות הפנסיה החדשות בעיקר במקפת ובמבטחים החדשה שילמו אלפי שקלים "למנגנון איזון אקטוארי" .
חשוב להסביר כי קרנות הפנסיה הנם קרנות הנשענות על תקנון (בניגוד לחוזה תקנון אפשר לשנות באופן חד צדדי ) ולכן חוסר הודאות של העמית הינה בלתי נסבלת .
כיום בגלל הריבית תעריפית הנמוכה ,ובגלל תעריף ביטוחי זול שכופה הרגולטור על הקרנות הללו וכן בגלל סיבות אובייקטיביות של תוחלת חיים שהולכת ומתארכת … גורמת לקרנות הללו להיות בחוסר איזון אקטוארי תמידי וזו הסיבה שמכניסים לעמיתים (עקרון ההדדיות) יד לכיס מבלי לקבל רשות ולוקחים כספים על מנת לכסות על החסרים של הקרן!
חשוב לבדוק היטב (לא רק דמי ניהול) עם מי אנו רוצים לעשות עסק לאורך שנים :
תקנון (ישנם תקנונים שונים בין הקרנות)
מבטח משנה (הגב בכלכלי של הקרן בזמן קטסטרופה)
איזון אקטוארי (כמות התביעות ותהליך החיתום לקרן)
עמלות
כיסויים ביטוחים
מסלולי השקעה ותשואות
ולא פחות חשוב – מי זה מייצג אותי אל מול אותם גופים .
נשמע לי אבסורד לחלוטין שעמית מקבל טיפול ויעוץ מאותו גוף מוסדי אשר נמצא בניגוד אינטרסים מתמיד כי הוא זה שצריך לשלם לעמית .
לכל אותם לקוחות שהגיעו לגיל 60 ומעלה ישנה אפשרות לעגן את מקדם ההמרה שלהם בחוזה (רצוי וכדי כי בזמן הקרוב הולכים להעלות באופן דרמטי את המקדם וזה יגרום לעמית לקבל הרבה פחות קצבה חודשית לאורך כל חייו ).
סיכום:
כרגע נראה שהשווקים חוזרים לרגיעה יחסית, ואולי אפילו למגמת עליות קלות. הערכה שלי היא שהבורסות ימשיכו להיות תנודתיות, ולכן חשוב להתאים את רמת הסיכון של השקעותיכם לגילכם ולאופי שלכם. "נקו" את כל רעשי הרקע מסביבכם. אל תרוצו לרכוש מניות עם כולם בזמן עליות משמעותיות כמו שאל תרוצו למכור "הכול" ביד קלה על ההדק בעת ירידות. בדקו שוב את השקעותיכם. גם שהכול יורד זה לא אומר שהכול רע. חשוב שתזכרו, כאשר כולם רוכשים מניות והבורסות עולות יש כאלה אשר עומדים ומוכרים כל יום וכאשר הבורסות יורדות ישנם כאלה שבאים לרכוש כל יום. לדעתי, אלה הם אותם בודדים שלאורך זמן ירוויחו. תשתדלו להיות בצד שלהם.
המלצות:
המלצות לביצוע – כרגע לא לבצע שינויים משום שהשוק מתקן באופן חד כלפי מעלה.
התאמת אפיק ההשקעה בקופות (בד"כ על פי גיל ) :
מסלולי גיל 50 ומטה
מסלולי גילאי 50-60
מסלולי 60 ומעלה
מלכה דוד- מנכ"ל
שיא המילניום פתרונות כלכליים
* אין במידע לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני על ידי יועץ/ משווק פנסיוני בעל רישיון ע"פ חוק, אשר מתחשב בנתונים ובצרכים מיוחדים של כל אדם. כמו כן אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד.

